تبلیغات
معرفی و بررسی خودروهای روز دنیا - سیستمهای تزریق سوخت
 
معرفی و بررسی خودروهای روز دنیا
دنیای ماشین و موتور
                                                        
درباره وبلاگ

خوش آمدید
مدیر وبلاگ : سجاد حیدری
نویسندگان
پیوندهای روزانه
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
با کلیک بر روی +1 ما را در گوگل محبوب کنید

سیستمهای تزریق سوخت

 این مقاله به بررسی سیستم های تزریق سوخت بنزین در موتورهای جرقه ای پرداخته است كه از دیر باز مورد توجه سازندگان خودرو بوده است ودر این راستا فعالیتهای زیادی انجام شده است كه منجر به تولید انواع سیستمهای سوخت رسانی بنزینی انژكتوری Jetronic شده است .
مقدمه :
موتورهای انژكتوری با سیستم سوخت تزریقی ابتدا برای موتورهای دیزلی اختراع شد و توسط آلمانی ها و به دستور هیتلر اصلاح گردید تا بتواند مورد استفاده موتور هواپیما های ارتش هیتلری قرار گیرد .
می توان گفت كه موتور كاربراتوری به نمونه انژكتوری برتری و ارجعیت دارد . ولی عدم استفاده از كاربوراتور و انتخاب انژكتور توسط آلمانی ها به این دلیل بود كه استفاده از كاربوراتور در هواپیما در مناطق نامناسب تمایل زیاد به تولید یخ دارد وهمچنین امتیاز دیگر انواع انژكتوری تاثیر ناپذیر بودن عملكرد آن در حین انجام مانورهای جنگی خطر ناك بود .
تبدیل یك سیستم انژكسیون دیزل به سیستمی كه بنزین استفاده كند كاری بس مشكل است چون سوخت گازوییل كه یك روغن سبك وزن می باشد باعث می شود كه نوعی روغن كاری بین پمپ ها و سیلندر های سیستم انژكتوری انجام شود . در مقابل ، بنزین سوختی بی نهایت خشك است وبه كلی فاقد هر گونه قابلیت روغن كاری می باشد . بنابراین در تبدیل از گازوییل به بنزین نیاز به یك تحقیق بسیار دقیق در زمینه فلزهای مورد استفاده در ساختمان پیستون ها و سیلندرها دارد كه نتیجه چنین عملی گران شدن هزینه ساخت می باشد .
تزریق سوخت بنزین در موتورهای جرقه ای بیشتر در مانیفولد هوا یا روی سوپاپ ورودی و بندرت در داخل سیلندر انجام می شود .
مزایای سیستم تزریقی عبارتست از :
1-    راندمان حجمی زیاد موتور
2-    مصرف سوخت ویژه قابل قبول موتور
3-    گشتاور زیاد موتور با دور كم
4-    احتراق كامل
5-    شتاب گیری سریع موتور
سیستم های Jetronic موجود :
K-Jetronic
KE-Jetronic
KE3-Jetronic
L- Jetronic
LE-Jetronic
LH-Jetronic
Mono-Jetronic
Mono-Motronic
Motronic 4.1
Motronic 1.5
Motronic 1.7
Motronic 2.8.1  
سیستم هیل بورن : در سال 1945 یك سیستم انژكتوری توسط یك آمریكایی به نام “ استوارت هیل بورن” برای اتومبیل فورد ساخته شد . به طوری كه این سیستم فاقد هر گونه نوآوری بود . اما امتیاز آن كیفیت ساخت آن بود و در مقایسه با معروف ترین انواع كاربوراتوری آن زمان كه اتسرومبورگ نام داشت به مراتب كارآیی بهتری داشت . فقط یكی از نقاط ضعف سیستم هیل بورن این بود كه تمامی سوختی كه از پمپ انژكتور به داخل كانال های ارتباطی پاشیده می شد به داخل موتور راه پیدا نمی كرد . فشار در داخل نازل های سیستم تزریق از طریق دو كانال ارتباطی نازك و باریك در حد متوسط تنظیم شده و مقدار اضافی بنزینی كه از نازل پمپ پاشیده می شود از طریق این دو كانال به باك بنزین برگردانده می شود . در راه بازگشت میزان اضافی سوخت پاشیده شده یك دریچه كوچك قرار دارد كه در هنگام به اصطلاح تخت گاز كردن بخشی از این سوخت برگردانده شده از طریق این دریچه مورد استفاده قرار گرفته تا مخلوط سوخت مورد نیاز حاصل شود . بعد از ورود طرح هیل بورن به بازار اظهار شد كه چنین طرح سیستم تزریق سوختی برای استفاده در موتورهای خیابانی مناسب نیست . حقیقت این بود كه این طرح به طور كلی طرحی مناسب برای اتومبیل های موتور بنزینی نبود .
سیستم روچستر : بعد از چندی كمپانی جنرال موتورز سیستم انژكتوری روچستر را به عنوان جانشین برای كاربوراتورهای چهار دهنه خود معرفی كرد كه متأسفانه این سیستم نتوانست باعث به وجود آمدن نیروی تولیدی بیشتری برای موتورها شود . اما اظهار می شود كه اتومبیل با چنین سیستمی از شتاب بهتری برخوردار است . سیستم روچستر تا حدودی مشابه سیستم هیل بورن بود و در این سیستم تنظیم جریان سوخت با تغییر فشار سوخت انجام می گرفت .
متأسفانه برای روچستر و جنرال موتورز ، مشكلات سوخت رسانی در هنگام آهسته كار كردن موتور توسط مهندسین حل نگردید و نازل های اسپری كننده تا حدودی در این كار مؤثر بودند و این حقیقت را می شد از رنگ سیاهی كه از اگزوز این گونه اتومبیل متصاعد می شد ، دریافت . كمپانی معظم بوش آلمان توانست تا حد زیادی مشكل قطرات سوخت را مرتفع كند با ابداع سیستم K-Jetronic مشكلات به طرز چشمگیری برطرف شد . این سیستم دارای توانایی و قابلیت بالایی بوده ولی در مقایسه با سایر سیستم های انژكتوری گران می باشد . برنامه تدارك و تنظیم میزان سوخت در سیستم K-Jetronic بسیار پیچیده می باشد .
اساس كار سیستم K-Jetronic  :
 این سیستم با تزریق دائم بوده و اندازه گیری سوخت در آن بطور مستقیم با جریان هوای مصرفی موتور انجام می شود . در این سیستم پمپ عامل جریان یافتن سوخت ، حجم هوای عبوری به موتور بوده و سیستم محرك مكانیكی نیست . نظر به این كه هوای مصرفی موتور بطور مستقیم قابل اندازه گیری و كنترل میباشد ، طرح K-Jetronic برای كنترل گازهای خروجی اگزوز و استفاده از پس سوز نیز بسیار مناسب است . هوای مصرفی موتور پس از عبور از فیلتر هوا به صفحه اندازه گیر هوا برخورد می كند و آنرا به حركت در می آورد . با حركت صفحه اندازه گیر ، اهرم آن قرقره سوپاپ سوخت را حركت داده و معبری از سوخت را متناسب با حجم هوا به موتور باز می كند . سوخت از باك توسط پمپ الكتریكی به آكومولاتور می رسد ، پس از ذخیره سازی در آن كه برای نوسان گیری ضربان های سوخت ضروری است ، به فیلتر رسیده و سپس وارد قسمت توزیع كننده می شود .
یك رگلاتور اولیه در قسمت توزیع كننده فشار سوخت را در مقدار ثابتی نگه می دارد و از برگشت سوخت اضافی به باك و یا ارسال بیش از حد به موتور جلوگیری می كند .