تبلیغات
معرفی و بررسی خودروهای روز دنیا - ملاقات با روح قهرمانی هوندا
 
معرفی و بررسی خودروهای روز دنیا
دنیای ماشین و موتور
                                                        
درباره وبلاگ

خوش آمدید
مدیر وبلاگ : سجاد حیدری
نویسندگان
پیوندهای روزانه
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
با کلیک بر روی +1 ما را در گوگل محبوب کنید

http://dkmag.net/media/k2/items/cache/2f04f0cf397bdb694aae9ca24afd8f80_XL.jpg

موتورسواری ورزشی است که از جذابیت و هیجان زیادی برخوردار است، امروزه شاهد علاقه‌مندان زیادی در کشور هستیم که به فعالیت در این رشته ورزشی پرداخته‌اند. شاید در گذشته موتور‌هایی که بیشتر از همه نظر همگان را به سوی خود جلب می‌کرد موتورهای ب‌ام‌و و هوندا‌های پلیس بودند و البته تعداد محدودی نیز از موتور‌های 1000 سی‌سی ممکن بود در خیابان‌ها دیده شوند اما این روزها داستان به شکل دیگری رقم خورده است چرا که تعداد موتور‌های سنگینی که در خیابان‌ها می‌بینیم زیاد شده و تنوع آنها نیز قابل مقایسه با گذشته نیست حتی می‌توان گاهی اوقات نمونه‌هایی را در آن مشاهده کرد که از تولیدات روز دنیا هستند.

اما یکی از برند‌هایی که در میان ایرانیان از محبوبیت بسیاری برخوردار است و در دنیا نیز جزو موفق‌ترین‌ها محسوب می‌شود، موتور‌سیکلت هونداست.
هوندا که مدل 125 سی‌سی آن سال‌هاست در خیابان‌های کشور تردد دارد اما صحبت از موتور‌های حجم بالاست، نمونه‌هایی که صدای اگزوز آنها خشن و در عین حال جذاب است، صدایی که با شنیدن آن کلمه قدرت و سرعت در ذهن نقش می‌بندد.
این موتور‌ها گاه با پلاک و گاه بدون پلاک مشاهده می‌شوند اما برخی از این موتور‌ها به دلیل حجم کم مشکلی برای اخذ تردد در خیابان‌ها را ندارند ولی برای تردد با موتور‌هایی با حجم بالا باید مراحلی را طی کرد که پیمودن آنها آسان هم نیست. اما در حال حاضر موتور‌های حجم پایین نیز با پیشرانه‌های پر‌قدرتی روانه بازار می‌شوند.
چندی پیش با یکی از این نمونه‌ها ملاقات داشتیم. هوندا CBR600 که یکی از مطرح‌ترین موتورسیکلت‌ها در دنیا به حساب می‌آید. موتور‌سیکلت مذکور مدل 2009 بوده و از موتوری 600 سی‌سی بهره می‌برد بی‌شک این موتور در کلاس 600 سی‌سی‌ها جزو برترین‌های دنیاست.
این موتور ها گاه به صورت قانونی و گاه به صورت غیر قانونی در خیابان‌ها تردد می‌کنند.روزهای جمعه بیشتر از دیگر روزها می توان این موتور های غول پیکر را مشاهده کرد چراکه اغلب مجوز ترددها برای این موتور سیکلت ها برای روزهای جمعه داده می شود چراکه در روزها جمعه امکان برگزاری مسابقات وجود دارد این در حالی است که خیلی از دارندگان آنها بدون توجه به محدودیت ها ممکن است در خیابانها جولان دهند.در میان این موتور های غول پیکر می توان برند های زیادی را مشاهده کرد برندهایی همچون سوزوکی ،کاوازاکیو حتی گاه هارلی دیویدسون که در دنیا از محبوبیت بالایی برخوردارند.
هوندا CBR600 برای اولین بار در سال 2003 راهی بازار موتور‌سیکلت‌های اسپرت شد. این موتور‌سیکلت از سری هوندا‌های CBRFx بوده و از سال 2003 تا 2008موفق به کسب عنوان قهرمانی در همه مسابقات جهانی شده است.
در سال 2005 این موتور‌سیکلت دچار تغییراتی در سیستم ترمز شد به طوری که دیسک‌های ترمز کمی بزرگ‌تر و کالیپر‌های ترمز به چهار پیستون مجهز و همچنین با فریم کاملاً جدید آلومینیومی روانه بازار شد.
تغییرات سیستم تعلیق عقب را نیز نباید نادیده گرفت. در ماه سپتامبر سال 2006 شرکت هوندا CBR600 جدید را برای سال 2007روانه بازار کرد که طراحی آن متفاوت از گذشته بود. طراحی چراغ‌ها تغییر کرده، کمی کوچک‌تر شده بودند.
وزن این مدل حدود 90 کیلوگرم سبک‌تر از مدل قبلی شده بود به طوری که از 163.7 به  154.7 رسیده بود همچنین پیشرانه این مدل قادر بود تا 105 اسب‌بخار قدرت تولید کند که با توجه به وزن کم این موتور‌سیکلت قدرت قابل توجهی بود.
در سال 2009 نیز مدلی جدید‌ از این موتورسیکلت روانه بازار شد که مجهز به ترمز ABS بود. پیشرانه این موتور‌سیکلت دچار تغییراتی شده بود و حدود 118 اسب‌بخار قدرت را در 13.600دور بر دقیقه ارائه می‌داد همچنین این پیشرانه قادر بود تا گشتاوری در حدود 61 نیوتن‌متر را در دور موتور 8000 تا 12000 ارائه دهد که نشان از عملکرد خوب آن است.
تولید این موتور‌سیکلت همچنان ادامه دارد و هر سال تغییرات زیادی در آن رخ می‌دهد. این موتورسیکلت توانسته با توجه به وزن کم، گشتاور بالا و قدرت زیاد در میان رقیبانی همچون Ducati 749،Kawasaki Ninja ZX-6R، ،Triumph Daytona 675،Yamaha YZF-R6،R600Suzuki GSX به برتری برسد. این موتورسیکلت‌ها رقبای سرسختی برای CBR600 به حساب می‌آیند زیرا این موتور‌سیکلت توانسته در رقابت با آنها پیروز میدان باشد. با توجه به اینکه این موتور‌سیکلت دارای چنین مولفه‌هایی است و جزو بهترین‌ها در دنیاست خواندن تجربه راندن با آن نیز خالی از لطف نیست. موتور‌سیکلت مذکور همانطور که گفته شد از موتوری به حجم دقیق 599 سی‌سی برخوردار است که این پیشرانه چهار سیلندر بوده و دارای 16 سوپاپ است و راندن آن مستلزم داشتن دقت و تمرکز فراوان است چرا که تنها به 3.2 ثانیه زمان نیاز دارد تا به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد.
اگر به ظاهر خشن این موتور‌سیکلت بنگرید اولین چیزی که جلب توجه می‌کند چراغ‌های آن است که به صورت دوگانه خودنمایی می‌کنند و هنگام روشن شدن یکی از آنها به صورت نور پایین است و دیگری نیز که از سیستم زنون بهره می‌برد تنها برای نور بالا می‌توان از آن استفاده کرد.
رنگ‌بندی این موتور‌سیکلت به گونه‌ای است که رنگ سبز گلگیر جلو به همراه قسمتی که دارای رنگ سبز و مشکی است تا روی باک کشیده شده و نمایی زیبا را به وجود آورده است. رینگ‌های چهار بازویی که نواری سبز رنگ دور آن قرار گرفته است به زیباتر‌شدن هر چه بیشتر این موتور‌سیکلت کمک می‌کند.
طراحی قسمت عقب آن با نسل‌های قبلی این موتور‌سیکلت متفاوت است چرا که در گذشته اگزوز با منبعی بزرگ در کناره جذاب جلوه نمی‌کرد اما در حال حاضر اگزوز در زیر صندلی قرار گرفته است که چهره‌ای امروزی‌تر را به این ژاپنی پر مدعا می‌بخشد‌ با فشردن کلید استارت پیشرانه چهار سیلندر 16 سوپاپ این موتورسیکلت که از سیستم DSFI یا همان انژکتور دوگانه بهره می‌برد را روشن می‌کنیم.
صدایی جذاب که می‌توان در آن روح قهرمانی این موتورسیکلت کم حجم اما پر‌توان را به وضوح حس کرد. هنگامی که سوار موتور می‌شویم اولین چیزی که به چشم می‌خورد نشانگر‌های صفحه کیلومتر است صفحه نشان‌دهنده دور موتور تا 17000 دور بر دقیقه است و هنگامی که گاز می‌دهیم خیلی سریع با‌لا می‌رود در سمت راست این صفحه سرعت‌سنج و ساعت دیجیتال را می‌توان مشاهده کرد در سمت چپ نیز شاخص سوخت قرار گرفته است که همگی اینها با ظرافتی خاص در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.
گیربکس شش سرعته CBR را در دنده یک قرار می‌دهیم تا قدرت این هیولای ژاپنی را از طریق زنجیر به چرخ عقب انتقال دهیم. حرکت این موتور بسیار پر شتاب اما نرم صورت می‌گیرد چرا که سیستم تعلیق عقب این موتور‌سیکلت از سیستم Unti Pro Link با فنر مرکزی بهره می‌برد که واکنشی سریع و نرم و بسیار خوبی را به همراه دارد.
عقربه کیلومتر‌شمار آن خیلی زود به سرعت‌های بالا می‌رسد و راندن آن بسیار حیرت‌آور، چرا که در خیابان‌های شلوغ از قدرت مانور بالایی بر‌خوردار است به واقع می‌توان CBR600 را یک موتورسیکلت شهری تمام عیار دانست چرا که بر‌خلاف نمونه 1000 سی‌سی به راحتی می‌توان در ترافیک‌های شهری با آن رانندگی کرد. هنگامی که  به یک پیچ تند می‌رسیم این CBR به راحتی آن را پشت‌سر می‌گذارد چرا که هندلینگ بسیار خوب یکی دیگر از خصیصه‌های این موتور‌‌سیکلت است و آن را مدیون شاسی کوتاهش است. شاسی این موتور‌سیکلت سبک و با استحکام بسیار بالاست که طول آن کوتاه است همه این موارد دست در دست یکدیگر داده‌اند تا این موتور‌سیکلت از هندلینگی مثال‌زدنی سود جوید. 
ترمز ABS این موتور‌سیکلت با دیسک‌های خنک‌شونده به شما این امکان را می‌دهد تا با اطمینان خاطر با آن برانید چرا که قدرت ترمز‌گیری فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌دهد.
راندن با این موجود چابک هیجان بسیار زیادی دارد هر چند که نمی‌تواند در مقابل موتور‌های پر حجم‌تر عرض اندام کند اما فراموش نکنید که او سال‌هاست در کلاس 600 سی‌سی عنوان قهرمانی را به دوش می‌کشد و در رانندگی شهری به راحتی از پس موتور‌های حجم بالا بر‌می‌آید.
وزن کم و چابکی فراوان موجب شده تا امروزه افراد زیادی به سمت این موتور‌سیکلت زیبا گرایش پیدا کنند در این میان نباید فناوری بالا، هندلینگ مثال‌زدنی و قدرت زیاد آن را نسبت به رقبایش در این محبوبیت فراموش کرد. در پایان از حامد موسوی که امکان انجام این تست را فراهم آوردند کمال تشکر را داریم.






نوع مطلب : موتور سیکلت، هوندا، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر