تبلیغات
عید نوروز مبارک - عمده‌ترین مشکلات خودروهای داخلی از نگاه مکانیک‌ها
 
عید نوروز مبارک
دنیای ماشین و موتور
                                                        
درباره وبلاگ

با سلام
مدیر وبلاگ : سجاد حیدری
نویسندگان
پیوندهای روزانه
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
با کلیک بر روی +1 ما را در گوگل محبوب کنید

http://dkmag.net/media/k2/items/cache/4963dc3efdc429d22dc01efe09f9de84_XL.jpg

تمامی خودروها در بازار ایران از ارزان قیمت تا گران قیمت از معایب و محاسنی خاص برخوردارند. در این گزارش به سراغ مکانیک‌های خودرو رفتیم تا در مورد بزرگترین و عمده‌ترین مشکلات احتمالی خودروهای تولیدی کشور بیشتر بدانیم. اینکه بیشترین خرابی در این خودروها مربوط به کدام قسمت و کدام قطعه است؟ مکانیک‌ها بر این باورند که هر خودرویی که وارد بازار ایران می‌شود و سال‌ها در چرخه تولید قرار می‌گیرد از کیفیتش کاسته شده و قطعات آن بعضاً زود مستهلک می‌شوند حال آنکه همین خودروها تا چند سال گذشته با خرابی‌های امروزی مواجه نمی‌شدند و البته نکته دیگر اینکه این خودروها لوازم یدکی با کیفیتی هم ندارند و در بازار نمی‌توان قطعه‌ای را خریداری کرد که با کیفیت باشد این موضوع بیشتر در خودروهایی وجود دارد که بیش از دیگر خودروها در خیابان‌ها تردد دارند.

پراید

به سراغ پر‌فروش‌ترین خودروی کشور می‌رویم خودرویی که در این چند سال اخیر توانسته به خوبی جای پیکان را پر کند و در میان مردم نیز جایگاه خوبی برای خود به دست آورد. این خودرو یکی از کم‌مصرف‌ترین و البته کم هزینه‌ترین خودروهای تولیدی کشور است چرا که قطعات یدکی آن در مقایسه با دیگر خودروها بسیار ارزان قیمت بوده و البته کیفیت پایین‌تری نیز دارند.
این خودرو بیشتر در حوزینگ دیفرانسیل و بلبرینگ‌های حوزینگ دچار خرابی می‌شود که در خوش‌بینانه‌ترین حالت 100 هزار تومان هزینه تعمیرات در بر خواهد داشت که البته این رقم به 250 هزار تومان نیز با توجه به شدت آسیب دیدگی خواهد رسید. قسمت جلوبندی نیز از ناحیه پلوس آسیب‌پذیر است چرا که پلوس‌های این خودرو ضعیف بوده و ممکن است زود به زود خراب ‌شوند. اما به دلیل این که جلوبندی این خودرو پیچیده نبوده و تعمیرات آن ساده است با هزینه کمی تعمیر می‌شود ناگفته نماند که پلوس پراید حدود 45 تا 50 هزار تومان قیمت دارد که البته کیفیت مناسبی هم ندارد به همین دلیل خیلی زود آسیب‌پذیر است.

 

MVM110

خودرویی کوچک که جایگزین ماتیز در بازار شد این خودرو در اوایل ورود به بازار ایران با مشکلات زیادی مواجه بود که البته مسئولین این شرکت اعلام کردند که مشکلات تا حد زیادی بر طرف شده است. تعمیرکاران بعضاً از خرابی گیربکس این خودرو سخن می‌گویند. قسمت کلاچ و دنده‌ها مشکلات احتمالی دارند و در سیستم برقی این خودرو همانند دریچه گاز نیز در برخی موارد مشکل به چشم می‌خورد. گیربکس این خودرو در دو نمونه است که یکی پنج سرعته دستی بوده که گفته می‌شود دنده‌های برنجی آن ضعیف است و دیگری، در گیربکس‌های اتوماتیک که در سنسور گیربکس ممکن است دچار خرابی شده و با مشکل مواجه ‌شود این در حالی است که موتور این خودرو خوب و بی‌استهلاک است. هزینه تعمیرات گیربکس دستی این خودرو در حدود 250 هزار تومان است که این رقم در گیربکس اتوماتیک در خوش‌بینانه‌ترین حالت 400 هزار تومان هزینه دارد و شاید به یک میلیون و 200 هزار تومان هم برسد. اگر استپر موتور نیز خراب شود باید دریچه گاز نیز تعویض گردد که این دریچه در حدود 90 تا 110 هزار تومان قیمت دارد.

 

ریو

خودرویی که تولید آن متوفق شده دیگر با نمونه‌های صفر کیلومتر آن باید خداحافظی کنیم این خودرو در این اواخر به دلیل استهلاک کم و مصرف سوخت پایین مورد توجه بسیار‌ی از افراد قرار گرفت و جایگاه خوبی در بازار به دست آورد. ریو خودرویی کم استهلاک است که دیر به دیر راهی تعمیرگاه‌ها می‌شود که البته اگر بشود کم هزینه هم نخواهد بود چون لوازم یدکی آن گران قیمت است اما نکته‌ای که در این خودرو بسیار آزاردهنده است تسمه تایم این خودروی کره‌ای است که زود به زود پاره می‌شود و یا رد می‌کند که در خوش‌بینانه‌ترین حالت 350 هزار تومان هزینه در بر خواهد داشت و اگر سرسیلندر آسیب دیده باشد نیز این هزینه به یک میلیون و 200 هزار تومان نیز خواهد رسید. پیچ‌های جعبه فرمان نیز ممکن است در اثر تکان‌های شدید شل شوند که با آچارکشی مشکلات برطرف خواهد شد. تسمه تایم نیز باید هر 60 هزار کیلومتر تعویض شود تا مشکلی به وجود نیاید. ریوی اتوماتیک نیز بزرگترین ایرادش عدم همخوانی موتور و گیربکس است که مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد و برطرف کردن آن مستلزم هزینه‌های زیادی است که البته از حدود 300 هزار تومان به بالا باید هزینه کرد.

 

خانواده پژو و سمند

پژو405، پژوپارس و سمند که تقریباً در اکثر قطعات با یکدیگر مشترک هستند نیز مشکلات خاص خود را دارند. پژو405 که پیرترین خودرو پژو در بازار ایران به حساب می‌آید این روز‌ها با کم اقبالی مواجه شده است و دیگر در بازار خریدار آنچنانی همچون گذشته ندارد. البته این کم اقبالی از کاهش کیفیت ساخت و مصرف سوخت بالای این خودرو نشأت می‌گیرد. برخی اوقات در بعضی از نمونه‌های صفر کیلومتر صدای زوزه دیفرانسیل شنیده می‌شود و راننده باید با آن خو بگیرد اما سمند که این روزها طرفداران زیادی داشته و یک خودروی خانوادگی نیزبه حساب می‌آید وضعیت بسیار بهتری دارد. از سوی دیگر پژو پارس هم بعضاً با مشکلاتی مواجه می‌شود. این خودرو در واشر سرسیلندر ضعیف است چرا که بعد از مدتی ممکن است خراب یا پوسیده شود و نیاز به تعویض داشته باشد. البته هزینه تعویض آن کم نیست و در حدود 350 هزار تومان است. جلوبندی پژوپارس از جلوبندی خانواده پژو 206 بهتر بوده و مشکلات کمتری دارد اما ایرادات برقی در آن‌ها دیده می‌شود.

 

فولکس گل

خودرویی برزیلی که چند سالی از توقف تولید آن در بازار می‌گذرد. این خودرو در برزیل طراحی و تولید شده اما چیزی از فولکس بودن آن کم نشده است. موتور 1.8 لیتری با شتاب و سرعت مناسب و هندلینگ مثال‌زدنی خودروهای آلمانی و البته گلف در انتظار راننده این خودرو است سواری خوب و جلوبندی خوب از خصیصه‌های این خودرو است موتور گل استهلاک کمی دارد اما مشکل کلاچ و گیربکس این خودرو زیاد است و البته به علت داشتن قطعات گران قیمت هزینه‌های تعمیرات و نگهداری آن نیز به مراتب بالا می‌رود صفحه کلاچ ضعیف است و ماهک‌های دسته دنده نیز زود به زود خراب می‌شود که هزینه تعمیر آن از 70 هزار تومان تا 120 هزار تومان هزینه در بردارد.
فیوزهای این خودرو اگر بسوزند تهیه آن قطعاً سخت خواهد بود و البته قیمت آنها نیز گران است. روی هم رفته این خودرو همانند دیگر محصولات فولکس‌واگن کم استهلاک است.

 

زانتیا

این خودرو در اوایل حضور در بازار ایران به دلیل داشتن سیستم تعلیقی متفاوت و البته شتاب و سرعت خوب مورد توجه بسیاری از مردم قرا‌ر گرفت اما بعد از حضور چند ساله این خودرو در بازار همگان به استهلاک بالای این خودرو پی بردند و تا حدی از محبوبیت آن کاسته شد. خودرویی که دیگر از چرخه تولید خارج شده و نمونه‌های صفر کیلومتر آن در بازار وجود ندارد. این خودرو که سیستم تعلیق معروفی دارد یکی از پر استهلاک‌ترین خودروهای بازار به حساب می‌آید که قیمت بالای قطعات یدکی آن را نیز باید به آن اضافه کرد.
عمده ایرادی که برای این خودرو به وجود می‌آید روغن‌ریزی سیستم هیدرو پنوماتیکی آن است سیلندر‌های ترمز، پمپ هیدرولیک و دیگر قطعات این سیستم خیلی زود مستهلک می‌شوند که هزینه‌های تعمیر و رفع ایراد این سیستم حداقل حدود 500 هزار تومان آب می‌خورد که البته بسته به درصد خرابی این رقم بالاتر هم می‌رود.

 

پژو 206

یکی از محبوب‌ترین خودروهای ایران پژو 206 است. این خودرو در تیپ‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شود، خودرویی ‌هاچ‌بک که مدل‌های صندوقدار آن نیز در چند سال اخیر راهی بازار شد و با اقبال خوبی نیز همراه بود‌. ضعف جلوبندی در این خودرو بعضاً به چشم می‌خورد و به این مشکل می‌توان احتمالاً ایرادات برقی را هم اضافه کرد. البته مشکلات برقی در اکثر خودروهای فرانسوی وجود دارد ولی در مدل‌های جدید پژو 206 این ایرادات تا حدودی گزارش شده است.
تعویض جلوبندی کامل این خودرو از 300 تا 400 هزار تومان هزینه در برخواهد داشت اما روغن‌ریزی‌های آن نیز که بیشتر از جعبه‌فرمان و اورینگ‌‌های پای فیلتر نشأت می‌گیرد را باید مدنظر قرار داشت تا در صورت بروز نسبت به رفع آن اقدام کرد.
روغن‌ریزی جعبه فرمان در حدود 250 هزار تومان هزینه در بردارد. همچنین مشکلاتی از قبیل مصرف بالای سوخت خودروهای پژو 206 که قابل حل است. پژو 206 اتوماتیک نیز علاوه بر داشتن این ایرادات احتمالی، گیربکس‌هایی دارد که ممکن است صاحب خودرو را راهی تعمیرگاه ‌کند که البته تعمیرکاران این گیربکس‌ها نیز زیاد نبوده و همین موضوع اندکی کار را سخت می‌کند. حال به این مشکل، هزینه بالای تعمیرات را نیز اضافه کنید که از 250 هزار تومان تا یک میلیون و 400 هزار تومان متغیر است.






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




یکشنبه 26 شهریور 1396 03:42 ب.ظ
You've made some good points there. I checked on the net for additional information about the issue and found most individuals
will go along with your views on this web site.
چهارشنبه 18 مرداد 1396 03:45 ب.ظ
Wow! This blog looks exactly like my old one! It's on a totally different topic but it has pretty much the same layout and design. Superb choice of colors!
یکشنبه 15 مرداد 1396 08:16 ب.ظ
Hey there just wanted to give you a quick heads up.

The words in your article seem to be running off the screen in Internet explorer.
I'm not sure if this is a formatting issue or something
to do with web browser compatibility but I figured I'd post to let you
know. The style and design look great though! Hope you get the issue solved
soon. Cheers
چهارشنبه 11 مرداد 1396 01:02 ق.ظ
I loved as much as you'll receive carried out right here.
The sketch is tasteful, your authored material stylish.
nonetheless, you command get got an shakiness over that you wish be delivering the following.
unwell unquestionably come further formerly again since exactly the same nearly
very often inside case you shield this hike.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر